• Quizno’s Sandwich Company
  • چگونه در محتوايي كه گوگل دوست دارد لذت ببريم
  • فروش تلفن همراه – نگاهي بهتر به هرزنامه خود در درب منزل بيندازيد
  • استراتژي بازاريابي 4P – نحوه انتخاب محصول مناسب
  • راهنماي كارشناس سئو – بهينه سازي صفحه (بخش 5/10)

حكمت هنر و ادب و كتابي ارزشمند از مرحوم دكتر علي شيخ الاسلامي

۸ بازديد

من دو نكته مهم در مورد آن ذكر مي كنم:نكته اول؛ اولين آشنايي من با وي در مراسم تشييع جنازه مرحوم دكتر سليم نيساري در فرهنگستان زبان و ادب فارسي صورت گرفت. فرهنگستان زبان و ادب فارسي ، به رياست دكتر حداد آدل ، مراسم يادبودي را براي مرحوم نيساري در سال 1397 ترتيب داده …

حكمت هنر و ادب و كتابي ارزشمند از مرحوم دكتر علي شيخ الاسلامي https://livemag.ir/2021/06/حكمت-هنر-و-ادب-و-كتابي-ارزشمند-از-مرحوم/ https://livemag.ir/2021/06/حكمت-هنر-و-ادب-و-كتابي-ارزشمند-از-مرحوم/#respond مجله زنده خبري Fri, 18 Jun 2021 09:05:19 0000 عمومي https://livemag.ir/2021/06/حكمت-هنر-و-ادب-و-كتابي-ارزشمند-از-مرحوم/ من دو نكته مهم در مورد آن ذكر مي كنم:نكته اول؛ اولين آشنايي من با وي در مراسم تشييع جنازه مرحوم دكتر سليم نيساري در فرهنگستان زبان و ادب فارسي صورت گرفت. فرهنگستان زبان و ادب فارسي ، به رياست دكتر حداد آدل ، مراسم يادبودي را براي مرحوم نيساري در سال 1397 ترتيب داده …

من دو نكته مهم در مورد آن ذكر مي كنم:
نكته اول؛ اولين آشنايي من با وي در مراسم تشييع جنازه مرحوم دكتر سليم نيساري در فرهنگستان زبان و ادب فارسي صورت گرفت. فرهنگستان زبان و ادب فارسي ، به رياست دكتر حداد آدل ، مراسم يادبودي را براي مرحوم نيساري در سال 1397 ترتيب داده بود و او از من خواست در مورد وي به عنوان رئيس انجمن آثار و مفاخر فرهنگي صحبت كنم. دكتر شيخ الاسلامي بعد از من صحبت كرد و اين مراسم ما را به يكديگر معرفي كرد ، گرچه من قبلاً آثار آنها را خوانده بودم ، خصوصاً اثري كه در نكته دوم ذكر خواهم كرد. متانت ، نجابت ، دانش و تقواي او از اولين جلسه مشهود بود.

نكته دوم؛ در مجموعه آثار مرحوم شيخ الاسلام در زمينه عرفان و ادبيات فارسي در سال 2004 اثري به درخواست فرهنگستان هنر تأليف شد كه تحت عنوان “تخيل ، مثال و زيبايي در عرفان اسلام” منتشر شد. “همانطور كه مي دانيد ، مسئله تخيل و مثال يكي از مباحث اصلي در زمينه هنر اسلامي و زيبايي شناسي اسلامي است ، كه در واقع توضيح تئوري يا مفاهيم نظري هنر در اين تمدن بدون تسلط بر اينها ممكن نيست. اصول و موضوعات. هنر معتقديم كه هنر انعكاسي از دنياي واقعي نيست ، زيرا آنچه در دنياي واقعي به عنوان تجلي حقيقت وجود دارد به خودي خود كامل است و بازسازي آن به قصد تكميل و تكميل يا به سادگي افتتاح آن است بسيار وجهي

در اين منطقه هنرمند به دنياي بالا نفوذ مي كند و با درك ، شهود و نظريه خود در اين زمينه آنچه را كه دريافت مي كند ، شهود و نظر را در زمينه آثار هنري منعكس مي كند. در اين زمينه ما همان خوانش را در حوزه فلسفه و فلسفه هنر داريم كه نوافلاطونيان ، به ويژه افلاطين ، دارند. در حقيقت ، فلوطينوس هنر را تقليد و تقليد از عقلا مي دانست و در انديشه يوناني و بعداً در حكمت اسلامي جهان درك شده ، خود كپي يا كپي از جهان عقل است.
البته از نظر افلاطون ، هنر بازتابي از وجود ملموس است ، بنابراين هنر و شعر توسط وي رد شده است ، مگر در رساله يون ، كه البته فراتر از بحث ماست. بنابراين فلوطينوس معتقد است كه هنر از جهان عقلاني و هنرمند تقليد مي كند ، جهان ملموس را از بين مي برد و در آثار هنري خود جهان عقلاني را مشاهده مي كند ، از نسيمي كه در زندگي خود از آن نشسته است مي گويد و اثر هنري و ادبي را كه حمل مي كند خلق مي كند.
قرائت اسلامي در زمينه ادبيات ، دانش و عرفان ، به ويژه براساس آنچه ادعاي مرحوم شيخ الاسلام دارد؛ در كتابي با عنوان “تخيل ، مثال و زيبايي در عرفان اسلامي” منتشر شد. بنابراين ، آنها ارتباط اين مفاهيم را در زمينه هنر و شعر با ما توضيح مي دهند. البته يكي از مهمترين موضوعات در اينجا بحث “خيال” است و اين يكي از اصلي ترين مباحث فلسفه هنر اسلامي است. هنري كربن مي گويد ، از اين لحاظ ، يك تفاوت اساسي بين فلسفه شرقي و اسلامي و فلسفه غربي وجود دارد و اين كه در انديشه اسلامي ما به جهاني از برزخ به نام جهان “مثال” اعتقاد داريم و اين جهان ميانه در انديشه غربي وجود دارد . من ندارم پس از اين مسئله ، بايد به درجات ابن عربي توجه كنيم و جالب است كه مرحوم شيخ الاسلام در ميان اين مراتب از حمص ياد مي كند و مرتبه پنجم را «جامع» مي داند؛ همه سطوح جامع ؛ در حالي كه براي برخي از “دور از مجموعه” است.

نكته مهم ، از ديدگاه دانشمندان مسلمان ، امام چهارم ابن عربي ، جهان نمونه اي كه سهروردي ذكر كرده است ، يا حتي جهان تخيل فردي ؛ در دنياي ديگر ما نه انتزاع محض داريم و نه تجسم خالص. جهان نمونه يكي از اساسي ترين س questionsالات ما در فلسفه و حكمت هنر است كه هنرمند سعي مي كند اشكال انتزاعي جهان را در درك شهودي خود ثبت كند و سپس آن را در آثار هنري و ادبيات منعكس كند ، به طوري كه اين يك براي تشويق عموم مردم از اين اثر هنري و ادبي به ورود به جهان بالا و اين لحظه بسيار مهمي است.
يكي از كارهاي خوبي كه در زمينه حكمت هنر و ادبيات اسلامي داريم اثري است كه مرحوم شيخ الاسلام به درخواست فرهنگستان هنر تحت عنوان “تخيل ، مثال و زيبايي در عرفان اسلامي” نوشت. جمهوري اسلامي ايران.

* رئيس انجمن آثار و مفاخر فرهنگي

https://livemag.ir/2021/06/حكمت-هنر-و-ادب-و-كتابي-ارزشمند-از-مرحوم/feed/ 0

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.